(Mary Johnson) föddes i Eskilstuna 11 maj år 1896 och växte upp i stadsdelen Nyfors under fattiga förhållanden.
En samtida tidningsuppgift gör gällande att hon 1911 som 15-åring engagerad av Karin Swanströms teatersällskap där hon våren 1913 spelade i en dramatisering av Rosen på Tistelön. Mary träffade då sin första man Karl-Gerhard (senare revykungen) som hon gifte sig med år 1913, men då var det hon som var den stora stjärnan. De tog båda anställning på Nya Teatern i Göteborg där Mary gjorde titelrollen i Selma Lagerlöfs Dunungen. Hon filmdebuterade 1916 i Kärleken segrar, hon gjorde ytterligare tre filmer det året. De följande åren gjorde hon flera roller, vilket gjorde henne till Sveriges mest kända filmskådespelerska. År 1919 spelade hon Elsalill i Mauritz Stillers Herr Arnes penningar då blev hon även känd internationellt. Mary Johnson medverkade i en lång rad svenska stumfilmer, däribland Mysteriet natten till den 25:e (1917), and Storstadsfaror (1918). Gunnar Hedes saga, Mästerkatten i stövlar, Familjens traditioner och Geschlecht in Fesseln (1928)
Hon begav sig år 1924 till Tyskland där spelade hon mot norrmannen Einar RØd som blev hennes andra make, mellan åren 1920-1931. Mary spelande in sammanlagt 13 tyska filmer, Eine Frau muss man alles verzeih´n blev den sista filmen. Så småningom träffade hon sin tredje man Rudolf Klein-Rogge, de gifte sig år 1932 och år 1955 blev Mary änka. Under andra världskriget drabbades makarna svårt och de förlorade det mesta av sina tillgångar utom sitt sommarställe utanför Graz i Österrike, där de bosatte sig.
Mary Johnson har ansetts som svensk films vackraste skådespelerska men hon var skygg för publicitet och det finns mycket lite skrivet om henne. Vår vackra Mary avled 7 maj 1975 i Stockholm och hon ligger begravd där på Slottskyrkogården. Hon var liten, späd och blåögd och såg säkert ut som en riktig Dununge i den titelroll som hon debuterade i år 1915.
Einar Hanson - Gunnar Hede
Mary Johnson Ingrid, föräldralös flicka
En samtida tidningsuppgift gör gällande att hon 1911 som 15-åring engagerad av Karin Swanströms teatersällskap där hon våren 1913 spelade i en dramatisering av Rosen på Tistelön. Mary träffade då sin första man Karl-Gerhard (senare revykungen) som hon gifte sig med år 1913, men då var det hon som var den stora stjärnan. De tog båda anställning på Nya Teatern i Göteborg där Mary gjorde titelrollen i Selma Lagerlöfs Dunungen. Hon filmdebuterade 1916 i Kärleken segrar, hon gjorde ytterligare tre filmer det året. De följande åren gjorde hon flera roller, vilket gjorde henne till Sveriges mest kända filmskådespelerska. År 1919 spelade hon Elsalill i Mauritz Stillers Herr Arnes penningar då blev hon även känd internationellt. Mary Johnson medverkade i en lång rad svenska stumfilmer, däribland Mysteriet natten till den 25:e (1917), and Storstadsfaror (1918). Gunnar Hedes saga, Mästerkatten i stövlar, Familjens traditioner och Geschlecht in Fesseln (1928)
Hon begav sig år 1924 till Tyskland där spelade hon mot norrmannen Einar RØd som blev hennes andra make, mellan åren 1920-1931. Mary spelande in sammanlagt 13 tyska filmer, Eine Frau muss man alles verzeih´n blev den sista filmen. Så småningom träffade hon sin tredje man Rudolf Klein-Rogge, de gifte sig år 1932 och år 1955 blev Mary änka. Under andra världskriget drabbades makarna svårt och de förlorade det mesta av sina tillgångar utom sitt sommarställe utanför Graz i Österrike, där de bosatte sig.
Mary Johnson har ansetts som svensk films vackraste skådespelerska men hon var skygg för publicitet och det finns mycket lite skrivet om henne. Vår vackra Mary avled 7 maj 1975 i Stockholm och hon ligger begravd där på Slottskyrkogården. Hon var liten, späd och blåögd och såg säkert ut som en riktig Dununge i den titelroll som hon debuterade i år 1915.
Gunnar Hedes saga, 1922. Regi av Mauritz Stiller. |
Einar Hanson - Gunnar Hede
Mary Johnson Ingrid, föräldralös flicka
- 1913 – Mannekängen
- 1916 – Nattens barn
- 1916 – Ministerpresidenten
- 1916 – Kärleken segrar
- 1916 – Aktiebolaget Hälsans gåva
- 1916 – Bengts nya kärlek eller Var är barnet?
- 1916 – Calles nya kläder
- 1917 – Förstadsprästen
- 1917 – Mellan liv och död
- 1917 – Revelj
- 1918 – Nobelpristagaren
- 1918 – Storstadsfaror
- 1918 – Fyrvaktarens dotter
- 1918 – Mästerkatten i stövlar
- 1919 – Herr Arnes pengar
- 1920 – Robinson i skärgården
- 1920 – Familjens traditioner
- 1921 – En lyckoriddare
- 1923 – Gunnar Hedes saga
- 1923 – Johan Ulfstjerna
- 1924 – Die Stimme des Herzens
- 1925 – Das Haus der Lüge
- 1925 – Das Fräulein vom Amt
- 1926 – Staatsanwalt Jordan
- 1926 – Dagfin
- 1927 – Was die Kinder ihren Eltern verschweigen
- 1927 – Ramper, der Tiermensch
- 1927 – Manege
- 1927 – Die Ausgestoßenen. Heimkehr des Herzens
- 1928 – Geschlecht in Fesseln
- 1928 – Artisten
- 1931 – Einer Frau muß man alles verzeih'n
- 1975 – Mysteriet natten till den 25:e 1916
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar